Vi har idag en stor debatt i alla sorters media om klimatet på vår jord och den annalkande katastrofen som kommer att inträffas eller anses som mycket sannolikhet att den inträffar om vi inte gemensamt lyckas minska våra utsläpp av CO2 de närmaste åren. Det här inlägget tänkte jag ägna mig åt några synpunkter och reflektioner kring debatten om de utsläpp som genereras av vårt privata åkande med våra bilar. Detta är ett område där våra politiker med stor förkärlek anser sig vara pålästa och ha sakliga argument för sina förslag. Då kan nog stämma till viss del, men beror väldigt mycket vad man har för personlig eller politisk agenda.
Staten kan påverka hur vi väljer när vi köper ny bil genom olika bonusar och skattelättnader vilket påverkar nybilspriset och även förmånsvärdet för de som väljer en leasingbil på jobbet. Nåväl, det kan ses som väl motiverat om det inte är som så att samma miljöbil (i detta fall dieselbil) några år senare från att vara klassad som miljöbil övergår till att vara en miljöbov och ska plötsligt påföras extra skatt istället. Den senaste trenden är att i allt högre utsträckning förorda eldrift eller hybriddrift (kan köras på både el och bensin/diesel). Men hur är det då egentligen, vilken typ av bil är att föredra rent miljömässigt? Det finns egentligen inget enkelt svar på den frågan, svaret kan generellt sägas som att ”det beror på”.
När man bedömer en produkts totala miljöbelastning brukar man beakta de olika faser den genomgår under dess livscykel.
Om vi tittar på miljöbelastning för elbilen, resp. bensin/diesel-driven bil och hur miljöbelastningen för dessa fördelar sig på de olika livsfaserna så finner vi två tydliga skillnader mellan dessa. Elbilen har sina största bidrag från material- och tillverkningsfaserna och det är där tillverkningen av batterierna som ger det största bidraget. Traditionella bensin/diesel-drivna bilar däremot har under en lång tid effektiviserat materialframtagnings- och tillverkningsprocesserna och här är det största och dominerande bidraget från driften av bilen och det trots den allt effektivare motorn och kompletterande avgasrening. Det innebär att när bilarna är helt nya så har bensin/dieselbilen i det läget en lägre miljöbelastning, men ju längre bilarna körs ju mer utjämnas förhållandet mellan biltyperna för att efter en viss körsträcka så väger fördelen över för elbilen.
Men ……. Sen beror det på hur det aktuella användandet av de olika bilarna ser ut. En eldriven bil har idag en ganska begränsad körsträcka (ca 40-50 km) vilket gör att den passar bäst för storstadsregionerna där det inte är långa avstånd till arbete eller shopping/utflykter. Det gör att den sällan rullar lika många mil per år vilket gör att miljövinsten med en eldriven bil inte är lika självklar vad gäller miljöbelastning.
Sen måste jag kommentera hybridbilen som på nåt sätt är tänkt att vara en kombination av fördelarna med eldrift och bensin/diesel-drift. Dock med hänvisning till diskussionen ovan om miljöbelastning i de olika livscykelfaserna så är kombinationen inte gynnsam. Den har liksom elbilen en hög initiala belastningen orsakad av de batterier den är utrustad. Dessutom kan man anta att vid längre resor kommer förbränningsmotorn att användas istället för elmotorn. Det gör att den kommer att även att bidra med betydande miljöbelastning vid landsvägskörning då förbränningsmotorn används.
Det som jag har beskrivit är ett principiellt resonemang som dock visar på att det är inte självklart vilket alternativ som är mest gynnsamt om man betraktar miljöbelastningen och då huvudsakligen CO2 utsläpp.
Slutligen måste jag kommentera att en eldriven bil naturligtvis är mest gynnsam när det gäller emissioner i våra stadskärnor, men det är en helt annan diskussion.
Lämna ett svar