Vilken miljöeffekt ger en minskning av flygresor?

posted in: Miljö | 0

 

Klimatdebatten fokuseras mycket på koldioxidutsläpp och räknas om till koldioxidekvivalenter när man summerar effekten olika utsläpp i vår omgivande atmosfär. I detta inlägg vill jag belysa utsläppen från flygtransporter inom vårt land.

Först vill jag påminna om produktlivscykeln som jag tog upp i ett tidigare inlägg från den 9/2-2019 att alla CO2 utsläpp kan sättas i relation till framtagning och användandet av en produkt. När det gäller flygresor som privat eller affärsresenär handlar debatten om användandet av produkten eller tjänsten för att förflytta sig, alltså enkom produktens användarfas. Att CO2-utsläpp per resa kan verka stora men om sätter dessa i sitt sammanhang framkommer en helt annan bild.

Utsläpp av CO2 per år fördelar sig ungefär med 1/3 relaterat till inrikes transporter 1/3 till industrin och  1/3 på övrigt (bla jordbruk, fjärrvärme, uppvärmning av bostäder, se ekonomifakta.se).

Bilden nedan (från ekonomifakta.se) visar hur fördelningen utsläpp för kategorin inrikes transporter fördelar sig på vägtrafik, flyg, sjöfart, militär transport och järnväg för åren 1990-2017.

Sammanställningen visar att endast 3% av transporternas CO2-relaterade utsläpp kommer från flyget. Det visar även att vägtrafikens utsläpp har minskat årligen sedan år 2007, vilket är en mycket positiv trend och visar att utveckling och införande av ny teknik i bilar och lastbilar har givit effekt på sektorns totala årliga utsläpp. Eftersom transporterna utgör en betydande andel av utsläppen finns där uppenbara möjligheter att nå ytterligare reducering av utsläppen.

När vi kommer till flygresornas bidrag så är det alltså endast 3% av transportsektorns och 1% av det totala årliga utsläppet. Att ytterligare åtgärder för att minska antal flygresor, text genom högre skatt har ingen potential att ge betydande minskning av våra CO2-relaterade utsläpp. Även om vi slutar flyga helt kommer utsläppsminskningen att vara, om inte försumbar, så väldigt marginellt i sammanhanget. Däremot kommer det att få andra oönskade konsekvenser för bl.a. glesbygden som är i stor behov av bra kommunikationer med storstadsområdena.

Slutsatser då ? Ja rubriken handlar om flygresor och utsläpp och slutsatsen blir då att fokus bör vara mot åtgärder som kan ge signifikant effekt och då inte fokusera på flyget.

Kom även ihåg att jag här endast har diskuterat användarfasen och de utsläpp som genereras när produkten används.

Jag återkommer med fler tankar och reflektioner kring utsläpp, transporter och hållbarhet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *