Dagens transporter av människor och varor genomgår en transformering till en allt högre grad av elektrifiering. Allt detta för att minska utsläppet av CO2 för att sträva mot det mål som Sverige satt upp för år 2030.
Är då all elektrifiering positiv ? Nej knappast.
Hur är det t.ex. med de elsparkcyklar som på en kort tid blivit mycket populära och som dessutom orsakar problem i cykelfilerna och återfinns parkerade och slängda på mer eller mindre lämpliga ställen. Bara i Stockholm (enl SVD 26/10) pekar prognoserna på att över 5 miljoner resor har gjorts med elsparkcyklar under 2019 när vi når årets slut.
Förespråkarna hävdar att de ersätter resor med bil eller taxi och att de därför är gynnsamma i klimathänseende och ger ett miskat CO2 utsläpp men de slutsatserna är svåra att bevisa och går att skärskåda och ifrågasätta. Om vi leker med tanken att det stämmer som förespråkarna hävdar att mellan 20-34 % väljer elsparkcykel istället för bil/taxi. En vetenskaplig studie från Noth Carolina (SvD 26/10) visar att elsparkcyklar ger upphov till ca 125g CO2 per kilometer vilket är ca hälften mot utsläppen från en normalstor bil eller 300 ggr större än att åka tunnelbana.
De kan då sägas vara bättre att åka elsparkcykel än taxi/bil utsläppsmässigt, men då glömmer vi bort att merparten av resorna inte ersätter någon CO2-utsläppande färdmedel utan i de allra flesta fall ersätter en vanlig promenad eller cykeltur.Man ersätter den dagliga naturliga motionen med att åka sparkcykel vilket är klart kontraproduktivt för folkhälsan.
Att öka konsumtionen av en produkt som slukar stora energiresurser vid tillverkning är inte rätt väg att gå för att nå ett hållbart samhälle.Tyvärr är det ironiska i det hela att många av de som åker med dessa sparkcyklar gör det för de tror att det gagnar miljön och ett hållbart samhälle.
Eldriva fordon är inte per automatik mer gynnsamma för vårt klimat.
Det får bli slutordet för denna gång och glöm inte att ta en lugn skön promenad istället för en elsparkcykel nästa gång !
Lämna ett svar